Proceedings Vol. 8 (2002)
INŽENÝRSKÁ MECHANIKA 2002
ENGINEERING MECHANICS 2002
May 13 – 16, 2002, Svratka, Czech Republic
Copyright © 2002 Institute of Mechanics of Solids, Faculty of Mechanical Engineering, Bruno University of Technology, Brno
ISSN 1805-8248 (printed)
ISSN 1805-8256 (electronic)
list of papers scientific commitee
pages 299 - +10p., full text
Při analýze dopravních nehod v souvislosti se zpracováváním technických znaleckých posudků o příčinách silničních nehod pro orgány, které se zabývají šetřením těchto nehod, často vzniká potřeba analyzovat jízdní manévr vozidla, a to buď v souvislosti s jízdou vozidla před kolizí, nebo v souvislosti s analýzou technických možností řidiče kolizní situaci, respektive vlastní kolizi odvrátit. Ústav soudního inženýrství VUT v Brně v loňském roce 2001 prováděl jízdní zkoušky, při kterých byly simulovány jízdní manévry vozidel - změna jízdního pruhu resp. manévr vyhnutí se překážce. Při jedné z těchto více než 270-ti zkoušek řidič jízdu vozidla Škoda Octavia Ambiente 1.9 TDI, rok výroby 2001 nezvládl, ztratil směrovou stabilitu (dostal smyk) a vlastní zkoušku na dráze podle návrhu normy /SO/WD 3888/2 nedokončil. Této skutečnosti bylo využito a nad rámec veličin, které byly standardně měřeny, byly zaměřeny a zaznamenány navíc zanechané smykové stopy od pneumatik kol vozidla. V příspěvku je prezentováno, jak lze tento poměrně složitý pohyb vozidla simulovat s využitím výpočetního programu PC-Crash. Výsledek provedené počítačové simulace ztráty směrové stability je porovnán s videozáznamy pořízenými při zkouškách.
back to list of papers
Text and facts may be copied and used freely, but credit should be given to these Proceedings.
All papers were reviewed by members of the scientific committee.