Proceedings Vol. 8 (2002)
INŽENÝRSKÁ MECHANIKA 2002
ENGINEERING MECHANICS 2002
May 13 – 16, 2002, Svratka, Czech Republic
Copyright © 2002 Institute of Mechanics of Solids, Faculty of Mechanical Engineering, Bruno University of Technology, Brno
ISSN 1805-8248 (printed)
ISSN 1805-8256 (electronic)
list of papers scientific commitee
pages 301 - +8p., full text
V článku jsou prezentovány lomové charakteristiky betonu předpjatých železničních pražců zjišťované ze zkoušek ve dvou konfiguracích ve zkušebně Ústavu stavebnin a zkušebních metod F AST VUT v Brně. Pomocí klasické zkoušky tříbodovým ohybem trámce se zářezem byly určovány lomová houževnatost Klo lomová energie GF a charakteristická délka leh. Na naměřená data byla aplikována také aproximativní nelineární úprava LELM, tzv. model efektivní trhliny, poskytující dva parametry pro popis stability trhliny - efektivní délku trhliny ae a efektivní lomovou houževnatost Kl/' Vedle zkoušky na trámcích se zářezem probíhalo určování lomových parametrů pro mód I i na krychlích se dvěma zářezy v proti lehlých stěnách. Standardní zkušební těleso v betonovém stavitelství - krychle o hraně 150 mm - se totiž pro lomové experimenty zdá být vhodnou alternativou tělesa ve tvaru trámce, ve stavebnictví méně rozšířeného. Pro adaptaci modelu efektivní trhliny na krychli se zářezy byla použita analogie stanovování efektivních lomových parametrů z tělesa ve tvaru trámce. Je provedeno srovnání délek zářezů a, lomových houževnatostí Kle a jim odpovídajících efektivních parametrů ae a Kl/ zjišťovaných na obou zmíněných zkušebních tělesech. V závěru je uveden příklad využití zjištěných lomových parametrů betonu. Některé z nich sloužily jako vstupy pro simulaci chování předpjatého betonového pražce při statické zkoušce v MKP systému ATENA.
back to list of papers
Text and facts may be copied and used freely, but credit should be given to these Proceedings.
All papers were reviewed by members of the scientific committee.